Jak zbudować społeczność wokół swojej marki?

Założyłaś własną, wymarzoną firmę. Włożyłaś w to mnóstwo serca. Poświęciłaś kilka czy kilkanaście miesięcy swojego życia na to rozkręcić profil na Instagramie/fanpage na FB/kanał na YouTube. Ustawiłaś nawet samodzielnie płatną reklamę. Dlaczego zatem klienci nie ustawiają się do Ciebie w kolejce a Ty pod koniec miesiąca ledwie wiążesz koniec z końcem, zastanawiając się czy po pokryciu kosztów zostanie Ci w portfelu więcej niż kilkaset złotych? Być może nie zbudowałaś odpowiednich relacji ze swoimi potencjalnymi klientami? Może nie zdążyli Cię wystarczająco dobrze poznać, polubić, zaufać?

Czy wiesz, że klient musi się zetknąć z Twoją marką minimum 6 razy zanim kupi Twój produkt? (Paweł Tkaczyk, Online Marketing Magazyn, 2018). Możesz do niego dotrzeć przez reklamę w radio, tv, na ulotkach, reklamę w social mediach, przez wydarzenia tematyczne czy rekomendacje klientów. Zakładam, że Twój budżet na reklamę nie jest z gumy, tak więc zacznę od sposobów bezpłatnych a konkretnie od  budowania społeczności poprzez wydarzenia. 

Własna społeczność – korzyści

Własna społeczność, która Ci zaufa, to nieskończone morze klientów płynących do Twojego biznesu. To grupa, która będzie nie tylko kupować od Ciebie produkty czy usługi, ale też dostarczy Ci nowych pomysłów na rozwój Twojej firmy, da Ci feed back (jeśli ją o to poprosisz), a nawet wesprze Cię w tym co robisz, kiedy będziesz miała gorszy czas. Moja społeczność Rozwijalni Kobiet liczy w social mediach wiele tysięcy osób a w spotkaniach, które organizowałam przez ostatnie 5 lat, wzięło już udział ponad 3 tysiące dziewczyn mających początkujące biznesy. Spotykamy się na żywo raz w miesiącu w ramach Rozwijalni, widujemy się online w ramach Programu Mastermind, umawiamy się na kawę aby porozmawiać o nowych pomysłach, wspieramy innych w ramach akcji charytatywnych. Niektóre z tych „akcji” są płatne a niektóre bezpłatne. Na niektórych zarabiam bezpośrednio a na niektórych nie.

To wszystko „cementuje”, buduje relacje i „przywiązuje” klientki do mojej marki. Nie od wczoraj przecież wiadomo, że klient jeśli ma kupić jeden z dwóch podobnych produktów, prawdopodobnie wybierze ten, za którym stoi człowiek, którego zna i do którego ma zaufanie. Powiem więcej. Zwykle zapłaci za ten produkt nawet wyższą cenę. I o to właśnie chodzi w budowaniu społeczności.

 

Budowanie społeczności wokół marki jest dla Ciebie jeśli:


1) Nie masz dużego budżetu na działania marketingowe

2) Chcesz działać na dużą skalę (stworzyć dużą społeczność online lub sieć spotkań na żywo)

3) Wiesz w jakim celu to robisz i po co ludzie mieliby do Twojej społeczności dołączyć (dla wiedzy, emocji, motywacji itp)

4) Lubisz ludzi i jesteś gotowa na to, aby pokazać im swoją prawdziwą twarz (opowiedzieć im o swoich wzlotach i upadkach) oraz wysłuchać ich historii i wesprzeć ich w działaniach

5) Chcesz przekazać światu coś więcej niż produkt/usługę). Chcesz dzielić się wiedzą, wspierać, motywować)

6) Ogarniasz media społecznościowe i lubisz wiedzieć co się w nich dzieje. Nie boisz się pokazywać w social mediach 

7) Masz głowę pełną pomysłów i masz wokół siebie ludzi, którzy mogliby Cię wesprzeć w ich realizacji

8) Jesteś gotowa na ciężką pracę i poświęcenie (głównie na etapie początkowym) swojego czasu wolnego na rozwój społeczności

9) Masz świadomość, że budowanie społeczności to nie nachalna sprzedaż, rekrutacja do zespołu mlm czy spamowanie treściami, które nie są wartościowe dla innych

 

 

Budowanie społeczności wokół marki – jak zacząć?

Nie wiem jaką reprezentujesz branżę, ale wiem że jednym z lepszych sposobów na dotarcie do przyszłych klientów jest stworzenie społeczności wokół Twojej marki, do której będą mogli dołączyć. Mam na myśli zarówno społeczność online jak i społeczność „na żywo”. Jeśli prowadzisz biznes online lepszym pomysłem będzie stworzenie społeczności marki online (np. grupy zainteresowań na FB). Jeśli natomiast Twój biznes jest biznesem stacjonarnym, lokalnym: tworzysz rękodzieło, sprzedajesz kosmetyki czy suplementy, jesteś stylistką, fotografką, projektantką mody, agentką ubezpieczeniową czy kosmetyczką, świetnym sposobem na dotarcie do nowych klientów jest organizowanie w Twojej miejscowości spotkań, które mogą zainteresować przyszłych klientów.

Na temat społeczności marki online napiszę niebawem osobny artykuł, dlatego dziś kilka podpowiedzi jak stworzyć społeczność wokół marki na żywo.
Aby było mi łatwiej dać Tobie kilka tipów, przyjmijmy że jesteś osobą która tworzy biżuterię z naturalnych kamieni/tworzysz świece/tworzysz ozdoby na szydełku (wybierz sobie jedną z tych opcji).

Od czego powinnaś zacząć tworzenie społeczności?
1) Zastanów się jakie problemy ma Twój klient, z czym się boryka, jakich szuka odpowiedzi? (zakładam że wiesz skoro założyłaś swój biznes, ale jeśli nie stwórz ankietę i zapytaj go o to)

2) Znajdź w swoim otoczeniu kilka osób, których działalność uzupełnia się z tym co robisz (nie są Twoją konkurencją) i którzy mogą odpowiedzieć na potrzeby społeczności, która stworzysz. Jeśli tworzysz naturalne świece prawdopodobnie Twoim klientem jest kobieta w wieku 25-50 lat, dla której ważne jest zdrowie i którą zainteresują takie tematy jak (strzelam teraz bo nie znam Twoich klientów)
– zdrowe odżywianie
– ekologia
– naturalne kosmetyki
– medytacja, joga, medycyna chińska
– naturalne ubrania
– radzenie sobie ze stresem (pewnie jest w ciągłym biegu)
– zarządzanie domowym budżetem
– zarządzanie czasem itp. (szczególnie jeśli ma dzieci)
– pewność siebie (która kobieta nie ma z tym problemu?)

To tylko kilka przykładów. Namawiam Cię na to, abyś wymyśliła więcej.


rozwijalnia-kobiet-spotkanie-networknig-rozwoj

 

3) Znajdź dogodne miejsce, w którym będą odbywać się cyklicznie spotkania Twojej społeczności (biuro coworkingowe, ośrodek kultury, lokalna kawiarnia). Stwórz agendę spotkania w oparciu o 2-3 tematy, które zainteresują Twoją społeczność

4) Wspólnie z osobami, z którymi będziesz tworzyć społeczność puśćcie w świat informacje na temat spotkania (FB, Instagram, kontakt telefoniczny, mailowy, ulotki, plakaty itp.) i koniecznie poinformujcie, że na spotkanie trzeba się zapisać

5) Zadbajcie o przyjazną atmosferę i włóżcie w poprowadzenie tego spotkania całe swoje serce. Dajcie maksimum wartości merytorycznej. Broń Boże nie róbcie sprzedaży, bo uczestniczki uciekną gdzie pieprz rośnie i nie przyjdą na kolejne spotkanie!

6) Zaproście uczestniczki na kolejne wydarzenie i poproście je o opinie

7) Pokażcie światu jak było świetnie (opublikujcie w social mediach zdjęcia, filmy, opinie uczestniczek itp.)

8) Próbujcie, testujcie, pytajcie ludzi. Sprawdźcie czy lepsza będzie płatna czy bezpłatna formuła spotkań. Sprawdźcie czy bardziej „chwycą” spotkania rano czy wieczorem, w tygodniu czy w weekend, co miesiąc czy co kwartał.

Ja w ten sposób „testowałam” formułę Rozwijalni i robię to nadal zadając pytania uczestniczkom

 

Pewnie pomyślisz „Zaraz, zaraz! Ale jak ja na tym mam zarobić? Co ze sprzedażą moich produktów/usług?” Na sprzedaż przyjdzie pora za jakichś czas. Kiedy Twoja społeczność marki Cię polubi i Ci zaufa. Na początku skup się na wspieraniu, dawaniu wartości i budowaniu relacji, od czasu do czasu „przemycając” na spotkaniach kwestię Twoich produktów/usług. Sama zobaczysz, że za jakichś czas Twoja społeczność sama spyta Cię o szczegóły dotyczące tego co robisz

Pisząc ten artykuł przeszło mi przez myśl „Hm, czy aby na pewno mam się dzielić z Tobą tymi poradami? A co jeśli ktoś stworzy „konkurencję” dla Rozwijalni? Nie mam takiej obawy. Każdy klient wybiera to, do czego/kogo jest mu najbliżej. Jeśli wybierze Rozwijalnię to doskonale! Jeżeli wybierze Twoją społeczność, też super. Będę dumna, że zainspirowałam Cię do tego aby ją stworzyć:-)

Zdaję sobie sprawę, że temat budowania społeczności wokół marki jest obszerny i potrzebny dlatego niebawem napiszę kilka słów więcej na ten temat. Być może napiszę też o tym ebooka albo stworzę kurs online.

 

A póki co daj znać w komentarzu czy jesteś częścią jakiejś społeczności na żywo lub online i napisz z jakiej jesteś branży. Być może będę mogła Tobie coś podpowiedzieć w tym temacie

Leave A Comment