Jak nawiązywać nowe kontakty biznesowe? - Anna Diller

Jak nawiązywać nowe kontakty biznesowe?

Czym jest networking?

W Polsce networking jest często mylnie postrzegany. Często negatywnie. Niektórzy uważają, że to budowanie interesownych, jednostronnych relacji – takich, aby coś sprzedać czy załatwić.

Definicja z DobrySlownik.pl

„Networking to budowanie i utrzymywanie rozległej sieci wzajemnych kontaktów służącej współpracy, wymianie informacji i wzajemnemu rekomendowaniu się, zwłaszcza w biznesie lub społecznościach internetowych; istotą networkingu jest budowanie długotrwałych relacji opartych na obustronnych korzyściach”

Networking może być najlepszym wehikułem dla twojego biznesu. Wiele osób jednak nie uprawia go z powodu przekonania, że tego nie umie lub się do tego nie nadaje. Według badań naturalnymi networkerami jest tylko 10 procent osób. Większość musi się  tego nauczyć, tak samo jak nauczyła się innych umiejętności. Potem trzeba tylko praktykować.

Networking to nie wymiana wizytówek na konferencjach czy spamowanie ludzi w prywatnych wiadomościach linkami z ofertą sprzedaży!

Jeśli chcesz dobrze robić networking, odpowiedz sobie na poniższe pytania:

– Co oferuję (sprzedaję)?

–  Dla kogo jest to przeznaczone?

– Gdzie bywają moi potencjalni klienci? Gdzie bywają moi potencjalni ambasadorzy?

– Kto zna moich potencjalnych klientów i może być moim ambasadorem?

– Co mogę zrobić, aby otrzymać polecenia do potencjalnych klientów?

– Gdzie chcę dojść za kilka lat? – jakie kompetencję potrzebuję nabyć, aby zrealizować swoje cele?

– Kto ma takie kompetencje i mógłby mnie wesprzeć w pozyskaniu ich?

– Jak dotrzeć do tych osób?

Kiedy szczerze odpowiesz sobie na te pytania, dowiesz się: gdzie powinieneś bywać, kogo powinieneś znać, jak powinieneś się zachowywać.

 

Jak nawiązywać nowe kontakty biznesowe?

Najpopularniejszą przestrzenią do budowania sieci kontaktów, a także pielęgnowania tych relacji, które już stworzyliśmy są najróżniejszego typu wydarzenia. Pozwalają nam on bowiem osiągnąć kilka celów na raz.

Możemy:

– nawiązać nowe kontakty, z uczestnikami eventu, których jeszcze nie znaliśmy,

– odświeżyć relacje z osobami, które znamy już jakiś czas, – pozyskać interesującą wiedzę

Błędem jest myślenie, że uczestnictwo w konferencji czy targach raz w roku, jest receptą na udany networking. To dopiero początek.

Tam nawiązaliśmy ciekawe kontakty, ale co dalej? Dalej trzeba zrobić follow-up i dbać o rozwój relacji. Możemy używać rozbudowanego CRM, zwykłego arkusza kalkulacyjnego, czy swojego konta na portalu LinkedIn. Najważniejsze jest jednak, żeby powstrzymywać się przed próbami monetyzowania znajomości.

Wiele osób uznaje networking za synonim prospectingu. Od razu po zawiązaniu znajomości atakują potencjalnego klienta ofertą i później uważają, że … networking nie działa. Bo nic nie sprzedali!

 

„Ludzie nie dbają o to co wiesz dopóki nie wiedzą, że o nich dbasz”

 

Powiedział amerykański prezydent Theodore Roosevelt. I miał rację. To hasło powinno być przewodnim zarówno w networkingu, jak i w sprzedaży.

Gdy będziemy o innych dbali, gdy rzeczywiście będziemy mieli na uwadze ich sprawy, interesy, potrzeby, odwdzięczą się nam tym samym. Wykorzystujmy networking, nie aby sprzedać nowo poznanym, tylko po to, aby nawiązać prawdziwe relacje. Wiemy, że sporo spośród tych relacji może być wzajemnie korzystne.

 

Jak nawiązywać kontakty na żywo?

1. Wszędzie gdzie tylko możesz zagaduj do ludzi.

2. Zadawaj im pytania, o ich biznesy, o ich oczekiwania, o ich wyzwania.

3. Skup się na rozmówcy, aktywnie go słuchaj i dopytuj.

4. Nie mów dużo o sobie. Szukaj sojuszy, powiązań osobowych i biznesowych, problemów, wyzwań, wspólnych zainteresowań.

5. Ciekawie się przedstaw w czasie autoprezentacji

6. Zapisuj na wizytówce to, co dana osoba mówi o sobie.

7. Umów się na kawę/spotkanie online za kilka dni abyście mogli bliżej się poznać pod kątem biznesowym

8. Uśmiechaj się i patrz się w oczy.

9. Skup się na kilku osobach. Nie zagaduj do każdego.

10. Baw się tym. Niech networking sprawia ci frajdę.

 

Jak nawiązywać kontakty online?

Social Media to nie tablica ogłoszeń. Możesz oczywiście reklamować swoje produkty, usługi lub projekty, ale na początku, zanim zaczniesz sprzedawać musisz dać tym osobom wartość!

 

1. Dodawaj posty na Facebooku opisujące to czym się zajmujesz

2. Rób live w trakcie których będziesz dzielił lub dzieliła się wiedzą

3. Nagranie z live umniejszaj na YouTube a w opisie podaj kontakt do siebie

4. Pisz bloga i artykuły, w których odpowiadasz na pytania twojej grupy docelowej.

5. Nagrywaj podcast – wiele potencjalnych słuchaczy znajdzie Twój podcast i napiszę na email z zapytaniem o współpracę.

6. Prowadź relację z tego co robisz na Instagramie

7. Jeżeli masz pomysły na treści biznesowe załóż konto na LinkedIn – pisz krótkie artykuły z poradami dla twojej branży
8. Działaj systematycznie – min. 4 aktywności w social media tygodniowo.

9. Buduj relacje i pozyskuj znajomych w 5-15 niszowych grupach na FB.

10. Napisz do każdej osoby, która zareaguje na twojego posta aby ją poznać a nie sprzedać!

11. Po tygodniu budowania relacji zapraszaj nowe kontakty do polubienia Twojej strony, dołączenia do grupy itp

12. Ustal czas w ciągu dnia na networking i pilnuj go, nie spiesz się.

13. Baw się tym. Miej frajdę z dodawania treści i komunikowania się z nowymi osobami

 

Czego nie robić?

1. Nigdy nie komentuj negatywnie
2. Nie sprzedawaj
3. Nie bądź nachalny/a
4. Nie pisz o świcie, po godz 22 czy w święta

 

Pamiętaj!

Jeżeli pomożesz innym a twoje treści będą pomagały rozwiązywać problemy Twoich odbiorców społeczność ta zacznie wracać i nawiązywać z Tobą relację. Nie myśl co klient może zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty na wstępie możesz zrobić dla niego. Potem zbudujecie więź a Twój obserwator zamieni się w stałego i oddanego klienta.

Leave A Comment

Odbierz bezpłatny ebook!

Poznaj 11 sposobów na rozkręcenie fanpage-a na FB + Otrzymuj ciekawe porady biznesowe od założycielki Rozwijalni Kobiet!

We respect your privacy.